ANTON ANDERSEN OG HANS HESTE
Så er vi klar med den første historie til vores 90-årige jubilæumssæson, og vi vender atter tilbage til en af fynsk travsports helt store figurer, der om nogen var med til at starte travsporten på Fyn, så her er historien om en af fynsk Traveravls og Travsportens førende mænd, hestehandler Anton Andersen, der tillige var en af de største hesteejere på den fynske væddeløbsbane. Sammen med hans hustru hørte han til banens faste støtter, der ikke var bange for at vove en indsats, og hans interesse for den fynske travsport afspejles ikke blot gennem den kendte store Travstald, »Stald Fyn«, som han var med til at skabe, men også gennem så kendte heste som Royal Tartan, Darling, Charlie, Dorte m. fl., der tilhørte Anton Andersen, og som var nogle af banens mest populære heste i de første år.
Hvis man fik en snak med Anton Andersen, var der til gengæld heller ingen ende på alle de oplysninger, som han havde omkring sine heste, og vi kan begynde med hingsten Royal Tartan. Alene den kendsgerning, at Royal Tartans Far, Mr. Mc. Elwyn, havde rekord 1,14,1, og at dens mor, Rose Scot, havde rekord 1,14,4, var virkelig noget ekstraordinært så langt tilbage i tiden, og den havde selv så god en rekord som 1,23,6. Royal Tartan var et pragteksemplar af en hest, og dens præstationer var virkelig i topklasse, og mange er de gange, hvor den har kæmpet mod banens første store hest Tagfat!
Derefter var der en rigtig lækker hoppe i Darling efter Kaptajn Axworthy og Cosima, der fik en utrolig flot start på karrieren, hvor den i sine første tolv starter vandt de ni af dem og fik rekord 1.28,3 og havde derved brudt 1,30,0, der var den svære grænse at overskride på den tid. Hun var tilmeldt til derbyet året efter, men kom ikke til start og efterfølgende var hun en virkelig god hest her på hjemmebanen. Halvbroderen Charlie efter Full Worthy og Cosima hørte også til FV's populære heste, hvor den fik rekord 1,28,9.
Det store talent Edison efter Jim Bingen og Princess Bacon var unghestestjerne her på banen, men led den triste skæbne at blive diskvalificeret for urent trav som vinder af Jydsk Fireårs Grand Prix i Århus og frem imod derbyet gik den i træning hos Gerhard Petersen i København, og de to blev fjerde i det store løb og den endte faktisk med at blive eksporteret til Scotland, hvor den fik god succes.
Anton Andersen var datidens største hestehandler på Fyn og blev en stor gevinst for banen, hvor han igennem sit hestekendskab og virkelig gode samarbejde med den unge træner Helmuth Rasmussen, der var udlært hos Gerhard Petersen i København, hvor han bl.a. passede superhoppen Tella The Great, der vandt både derby og kriterium.
Igennem de utrolige mange gode travsamtaler i Vaskehuset, var der en af de ældre travfolk, der mente, at en af Anton Andersens nevøer skulle have været Erik Simonsen, der jo ligeledes var en meget ivrig travmand og startede sine heste under ejer pseudonymet Hr. Otto, men dette vides ikke med sikkerhed, og endelig forlyder det også, at en vis Jens Rasmussen overtog Anton Andersens store hestehandel-virksomhed, og han blev sidenhen en meget stor hesteejer under navnet Stald Susan, men det er jo en helt anden historie.
HVORNÅR KOM - DU - FØRSTE GANG PÅ BANEN!
I sådan en jubilæumssæson og i al almindelighed, er der nok mange, der tænker over hvornår de for første gang satte deres ben på Fyens Væddeløbsbane, og da jeg jo ikke selv er fynbo, tænkte jeg jo også over dette, og pludselig dukkede der nogle minder op, da min første rejse med hestene, faktisk var til Fyn, og jeg har fundet et minde fra dagen – 12. juli 1962 – hvor jeg som ung lærling for træner Orla Bregnbak, der startede fire heste denne dejlige torsdag sommeraften, var med, og det blev til en enkelt sejr da Emigrant halvbroderen Ford (kørt af Anton Nielsen) kunne vinde toårsløbet og de andre heste vi havde med var Erasmi Kignæs, Emas og Cap (Casino The Great), hvilket er hesten, som jeg står stolt med på fotoet! Det mest ekstraordinære på turen var nok, at transporten blev kørt af den tidligere gamle toptræner Thomas Hansen, og alle de mange timer som en tur til Odense tog dengang, blev brugt til at snakke om trav i de gamle dage, og jeg er overbevist om, at min historiske interesse for travsporten blev startet denne dag af netop Thomas Hansen.