Du kan selvfølgelig spille på heste. Det er en del af oplevelsen når man er til hestevæddeløb.
Væddeløbssport kaldes ofte et vidensspil, men det er faktisk let at komme i gang med, og du behøver ikke have stor viden for at deltage. Men vi har alligevel samlet en masse vendinger og udtryk, som du kan læse herunder.
Er du i tvivl om, hvad du skal spille? Find den hest, der appellerer mest til dig, og prøv for eksempel at placere en indsats på den for at komme i gang med at spille i 'Plads' (hvor din hest blot skal være blandt de tre første i mål).
Du kan endda tage del i spændingen ved at spille lige op til løbets start. Du kan også udforske andre spiltyper som Lyn V5 for chancen for at vinde store gevinster. Vi anbefaler de enkle spiltyper for at få dig i gang.
Her kan du læse mere om startlisten.
Læs mere herunder om de enkelte typer spil og udtryk i sporten.
Her kan du læse om de forskellige udtryk
I alle løb skal ekvipagen direkte efter præsentationen gøre en afcantring i frit trav på publikumssiden. Ekvipagen vender i løbsretningen og traver forbi dommertårnet i løbstempo. Dette gøres for at dommerne kan se, at hestene er i rette tilstand til at gennemføre løbet.
Ved startmetoden autostart bliver hestene kaldt frem på lige linje bag en startbil, som er i fart. Bilen har to 'vinger' monteret på hver sin side af bilen, så hestene ikke kan løbe forbi startbilen, før starten er gået. Når bilen passerer startstedet, foldes vingerne ind, bilen speeder op, og løbet er i gang.
I autostartløb med mere end otte deltagere bliver ekvipagerne fordelt på flere rækker. Startsporene er nummererede fra 1-12. Det inderste startspor har nummer 1, mens det yderste startspor har nummer 8. I anden række gælder samme regel – altså er startspor 9 bag startspor 1 eller 2, startspor 10 bag startspor 3 eller 4 og så videre. Den enkelte hests startspor er fundet ved en computer-lodtrækning fra løb til løb. I de store løb, såsom derbyet, sker det dog ved en lodtrækning, hvor man trækker lod efter tur/seedning.
Er ordet for den enhed en hest og jockey/kusk udgør sammen til et løb.
Når du hører ordet "ekvipage" er det altså på hesten og jockey/kusken der refereres til.
Fordelagtig position bag den førende hest.
Udelukkelse fra præmierækken på grund af en forseelse.
Det udvendige spor ved siden af den førende hest.
Alle heste i en årgang har i Danmark det samme forbogstav. Ved hvert årsskifte bliver hestene et år ældre, og derfor inddrages et nyt bogstav til den nye årgang.
Er navnet på den professionelle rytter indenfor galop
Det fornemste løb for fireårige danskfødte heste. Løbet er blevet afholdt uafbrudt siden 1898.
Når hesten lægger sig i læ af den foranliggende ekvipage.
En ivrig hest, der bruger for mange kræfter for at komme frem.
Den førende hests position.
Når en hest ændrer spor på en sådan måde, at den derved generer én eller flere andre løbsdeltagere ved at trænge de pågældende ud af deres spor.
Et årgangsløb er forbeholdt heste af en bestemt alder. Typisk afholdes årgangsløb for toårige, treårige og fireårige heste. De kan igen være opdelt efter køn og efter præmiesum.
Et prøveløb er en kvalifikation til at komme med i de rigtige løb. Før hesten skal debutere, skal den kvalificere sig først. Det foregår ved, at hesten skal løbe bedre end en nærmere fastsat tidsgrænse. En hest skal også i prøveløb, hvis den ikke har fået noteret tid tre starter i træk, eller hvis den ikke har fået noteret en tid i et løb de seneste otte måneder. Dommerne kan, hvis de ikke finder hesten i rette stand, henvise til, at hesten skal deltage i et prøveløb.
Der afvikles også enkelte travløb, hvor der ikke anvendes en sulky, men hvor rytteren sidder på hesten, det kaldes montéløb. Det er en anderledes og spændende indgangsvinkel til travsporten, specielt for de helt unge, der er vokset op med at ride.
Hestene er de samme som ved travløb med sulky, og der konkurreres over de samme distancer som i almindelige travløb. Rytterne skal minimum veje 65 kilo inklusiv sikkerhedsvest, sadel og eventuel dødvægt. De fire første ryttere i mål skal altid vejes efter løbet for at kontrollere, om vægten er korrekt, dette kaldes 'tilbagevejning'. Montéløb er stort i Frankrig.
Ved voltestart (snorestart) samles hestene i de angivende volter. Mellem hver volte er der udspændt en snor. Hestene cirkler rundt i volten, indtil kuskene kan høre løbsspeakeren sige: »Klar, et, to, kør!«. På kommandoen 'kør' slippes snorene, hvorefter løbet starter. Hvis en hest rammer snoren, dømmes der omstart. Der kan være op til ni heste i hver volte, hvoraf de fem første heste cirkler i første række og de øvrige bag disse.Voltestartsløb er oftest løb, hvor deltagerne ikke har tjent lige mange penge. For at skabe et retfærdigt løb får de heste, der har tjent flest penge, et tillæg på 20 meter eller mere alt efter, hvordan løbet er udskrevet.Det er den indkørte præmiepenge, som afgør, hvilken volte hesten starter i, og dermed hvor langt den skal løbe.
Vinder er det enkleste spil, du kan spille. Her skal du bare regne ud, hvilken hest der kommer først over stregen, og gør den det, så har du vundet. Mindste indskud er 10 kr.
I løb med 7 eller flere deltagere skal din hest komme ind mellem de tre første heste over målstregen for at give gevinst. Er der 6 eller færre deltagere skal din heste være blandt de to første i mål. Mindste indskud er 10 kr.
I Tvilling gælder det om at finde de to heste, der kommer først i mål uanset rækkefølge. Mindste indskud er 5 kr. pr. kombination.
Kombi ligner Tvilling til forveksling. Eneste undtagelse er, at man her skal finde de to første heste i mål i korrekt rækkefølge. Mindste indskud er 5 kr. pr. kombination.
Her skal man finde frem til de tre heste, der kommer først over målstregen i ét løb, i rigtig rækkefølge. Mindste indskud er 2 kr. pr. kombination. Hvis ingen spillere har den rigtige trio-kombination, så overføres gevinstpuljen som en Jackpot til dagens sidste triospil. Det er lettest, hvis du udfylder kupon, når du spiller trio.
I V4 gælder det om at finde vinderne af fire på forhånd udvalgte løb. Du får gevinst, hvis du har 4 rigtige (eller 3 rigtige, hvis ingen har 4 rigtige). Rækkeprisen er 2 kr. Kan spilles via kupon og som Lyn-spil.
I V5 gælder det om at finde vinderne af fem på forhånd udvalgte løb. Du får gevinst, hvis du har 5 rigtige (eller 4 rigtige, hvis ingen har 5 rigtige). Rækkeprisen er 1 kr. Kan spilles via kupon og som Lyn-spil.
I V65 gælder samme regler som i V5, dog med gevinst til spillere med både 5 og 6 rigtige. Findes der ingen rækker med 6 rigtige, så overføres pengene videre til en Jackpot på en senere løbsdag.